Declarațiile primarului Cherecheș înalță și mai abitir zidul rușinii din Baia Mare. Dacă decizia CNCD și, ulterior, procesul câștigat în instanță de CNCD au dus la clasarea fermă acestei măsuri ca fiind discriminatorie, desenele de pe acest zid sunt măsura disprețului și ale urii de care acest primar este capabil.

Sursă foto: Banksy

Sursă foto: Banksy

Primarul:

Deși recomandarea CNCD a fost de dezafectare a zidului, acesta a decis că o idee bună ar fi să investească în convingerile și, deci, în zidul lui. Pentru a-i asigura protecție, a decis să cheme o echipă de tineri artiști. Calculul domnului primar suferă însă de niște erori:

  1. Ministerul Culturii nu se ocupă cu arta, în forma în care domnul primar o înțelege. Ministerul Culturii nu are niciun prerogativ în ceea ce privește “drepturile de autor”. Acestea nu constituie artă – ci doar originalitate. Dacă e. Ministerul Culturii protejează patrimoniul, iar intrarea unei lucrări în patrimoniu (local/ național) necesită multă documentare și argumente cu privire la valoarea de NECONTESTAT a lucrării. Deci scoatem de sub incidența Ministerului Culturii această “opera”. Există posibilitatea de încadrare a lucrării ca “monument de for public”, conform Legii 120 / 2006. Dar pentru ca acest lucru să poată fi înfăptuit e nevoie de (conform Art.3):

a) amplasarea acestora s-a realizat in baza unei autorizatii de construire emise cu respectarea reglementarilor legale in vigoare la data amplasarii;

b) existenta acestora este consemnata sau atestata ca notorie, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin publicatii stiintifice, ghiduri turistice sau alte tiparituri avand caracter de informare publica ori prin evidentele autoritatilor, institutiilor si serviciilor publice.

  1. Tinerii artiști au fost plătiți din banii personali ai domnului primar. Deci vorbim despre finanțarea privată a unei lucrări pe domeniul public. În lipsa unor proceduri legale de avizare și dezbatere publică a acestei lucrări, cred că Primarul se face vinovat de “vandalizarea” spațiului public. Din câte am văzut, pe site nu există un proiect de hotărâre de consiliu pe această temă.
  2. Drepturile de autor nu protejează o lucrare mai departe decât de “furtișag”. Dacă aceste picturi sunt copiate ca atare, da, putem discuta despre invocarea legislației aferente drepturilor de autor. Dacă însă vorbim strict despre afectarea imaginilor, teoretic, intrăm în incidența distrugerii de bunuri publice. Doar că nu este un bun public, pentru că este plătit de o persoană fizică. Având în vedere contextul legal în care a fost realizată lucrarea, dacă am spăla pereții, de fapt, am readuce în legalitatea hâdă zidul cu pricina.

Intenția primarului a fost vicleană, dar ideea proastă. Zidul nu intră sub nicio protecție suplimentară. Rămâne cum am stabilit încă de la prima cărămidă: dimensiunea rasismului și disprețului primarului Cherecheș pentru drepturile omului.

Artiștii:

Despre artiști,o singură nedumerire: cum au acceptat să fie plătiți din banii privați ai unui primar pentru o lucrare “publică? E posibil ca ei să nu fi documentat cu atenție povestea zidului, la fel cum e posibil ca primarul să îi fi păcălit. Cu toate astea, având în vedere sursa de finanțare a proiectului, ar fi trebuit să fie evident pentru ei că, în fapt, lucrarea va fi în interesul meschin și privat al primarului: să ne arate tuturor că rasismul poate fi ridicat la rang de artă, iar arta poate fi coborâtă la nivelul “porcilor”.

 

 

______

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG in Romania (www.fondong.fdsc.ro) și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015). Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org. Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.

Articolul are un comentariu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *