Primăria Capitalei, prin primarul general Sorin Oprescu, dezbate mâine, în Consiliul General, proiectul prin care Bucurestiul va fi brăzdat de telegondole. Acum doi ani, același proiect era în gura bucureștenilor, doar că inițiatorul era Onțanu, primarul de la sectorul 2. Și atunci, ca și acum, proiectul pare o glumă proastă. Iar expunerea de motive a primarului general certifică caracterul ilar al acestei propuneri.

Proiectul este „servit”, adică Uniunea Europeană ar fi zis că ne dă bani să facem treaba asta. Ceea ce, în percepția lui Oprescu se traduce în „ bani gratis”. De dragul euro-corectitudinii, aș vrea să plecăm de la premisa că banii europeni sunt banii publici, ai cetățenilor, adică niște cotizații. Nu există bani gratis.

Obiectivul cheie din expunerea de motive, semnată de Sorin Oprescu, este Zen: „diminuarea stresului prin îmbunătățirea mobilității”. Primarul ne știe stresați. Într-adevăr, Bucureștiul este zbuciumat, însă la nivelul solului, deci aici trebuie luate măsuri. Proiectul propus nu va face decât să ofere călătorilor o privire de ansamblu cu privire la iadul din trafic, deci numai terapeutic nu poate fi.

Telegondolele vor avea o capacitate de maxim cinci persoane, primarul sugerându-ne și combinaţiile de deplasare: „familia, colegi de serviciu, colegi de școală, pensionari”. Medic cu o fină cunoaștere a dinamicii grupurilor, ne-a și cuplat cinci câte cinci, cât să ne simțim bine pe durata celor 10 km parcurși. Atenţie, e musai să parcurgeţi cei 10 km, căci nu există staţii intermediare!

Proiectul este prezentat ca un giuvaier al conceptului de „mobilitate individuală”. Aici intervine o ruptură de logică pentru că, în paralel, Uniunea Europeană finanțează proiecte de promovare a transportului public.

Bucureștiul agonizează la nivelul solului, drept pentru care Primarul pare decis să ne mute în cer și sub pământ doar să nu ne mai audă clevetind. Acum trei luni a propus un proiect prin care bucureștenii care stânjenesc traficul la Piața Romană să treacă printr-un pasaj subteran. Acum vrea să ne urce la 15 m deasupra solului. Oamenii au picioare pentru mers, iar mișcarea înseamnă sănătate. Ar trebui să știe domnul Doctor Oprescu. Soluțiile pentru București sunt benzi dedicate pentru transport comun, sunt benzi dedicate bicicliștilor făcute inteligent și astfel încât să reprezinte o soluție viabilă de a te deplasa din puntul A în punctul B. Ierarhizarea priorităților este o treabă de primar sau suspendăm și discuția asta?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *