După marea smardoială de la ședința precedentă, în care trei consiliere USR au fost tăvălite (verbal și, ușor, chiar și fizic), consilierii generali ALDE și PSD au decis că ei sunt sfioși: președintele de ședință a anunțat că acești consilieri nu sunt de-acord ca fețele și vorbele lor să apară pe facebook. Acum, faptul că nu există nicio reacție insituțională la faptele grobiene ale consilierilor Bădescu (viceprimar!) și Chirică nu e o surpriză. Preocuparea pentru imagine a unor persoane obișnuite cu retorica pumnului mai degrabă decât cu argumentul,  e ticăloșie în stare pură. Să invoci dreptul la imagine privată la o întâlnire eminamente publică – aceasta este cel puțin naivitate. Să fie clar, aici fac referire la consilierii PSD strict (nu știu cazuri de mârlănii printre consilierii ALDE – deci gestul lor pare să fie mai degrabă de solidaritate). Da, este de interes public ca noi, alegătorii, să știm ce mai este nou în repertoriul de înjurături al viceprimarului. În timpul ședințelor publice, bineînțeles.

Cel mai important punct de pe ordinea de zi a fost, fără îndoială, propunerea de buget, un document tehnic de 1402 pagini, scanat mizerabil pe site-ul PMB (până și Negoiță știe mai bine și pune pe site-ul Primăriei Sector 3 bugetul în format excel). Pentru că au simțit nevoia ca documentul să fie explicat și pe limba finanțatorului, adică a cetățeanului, cel puțin trei organizații legal constituite au solicitat o dezbatere publică pe marginea acestui proiect – există și număr de înregistrare de la Primăria Municipiului București: 1496108/23.03.2017. În stilul totalitar doamna primar a ales să facă după propria-i vrere – nu a organizat dezbaterea. Un consilier USR a amintit de solicitarea de dezbatere publică. Răspunsul președintelui de ședință, Culea Marian Orlando a venit rapid (pentru mine este evident că avea răspunsul gata pregătit de departamentul juridic al PMB): “Conform legii, aceasta este ședința de dezbatere publică”.

ncepem cu o discuție ușor filosofică, ce nu va putea fi tranșată decât în instanță, cred eu: trebuia propunerea de buget local dezbătută cu beliții de cetățeni sau nu?

Legea finanțelor publice ne spune la Art. 8: “Procesul bugetar este deschis și transparent, acesta realizându-se prin: …dezbaterea publică a proiectului de buget local, cu prilejul aprobării acesteia”.

Legea 52/2003, la Art 7 (la secțiunea elaborarea actelor normative): “autoritatea publică este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o organizație legal constituită sau de către o altă autoritate publică”.

Conform Înaltei Curți de Casație și Justiție (în decizia nr. 1718 din 26 februarie 2013, pronunțată în recurs de Secția Contencios și fiscal a Înaltei Curți de Casație și Justiție), actele administrative sunt definite după cum urmează: “Actele administrative normative conţin reglementări cu caracter general, impersonale, care produc efecte erga omnes, în timp ce actele individuale produc efecte, de regulă, faţă de o persoană, sau uneori faţă de mai multe persoane, nominalizate expres în conţinutul acestor acte“.

Având în vedere cele de mai sus, eu aș pune, fără echivoc, că proiectul de buget este un act normativ, deci că se supune Legii 52/ 2003. Ei bine, domnul Orlando a decis că nu e cazul. Deci să dezbatem în consiliul general.

Pe scurt de tot, sinteza discuției pe marginea bugetului. Am început cu tradiționala conferință de presă a Primarului General – doamna a povestit mărețele-i alocări bugetare: cum ne scoate din trafic, din mizeria din spitale, din anostul din teatre, din foame. După monolog, au început propunerile de amendamente – USR, PSD-ALDE și PMP. Pentru că nu discut aici despre conținutul bugetului, ci despre spectacolul ședinței de azi, vă povestesc cum bugetul afișat pe site-ul PMB, așa chinuit cum e el, de fapt nu mai are legătură cu bugetul votat azi.

Consilierul PSD Simona Popa “a ridicat mâna” disciplinată – PSD și ALDE au ceva amendamente la bugetul propus de primarul PSD. Și a început doamna să turuie, timp de 45 de minute, amendamentele. Vă redau un fragment: “la subcapitolul 67, cod 010503, suma de 239,75 mii lei..anexa nr. 230.01 se suplimentează alineatul 1001.30 cu 2000 lei si se dimunează în aceeasi suma în alineatul 100101”. Și uite-așa a ținut-o 45 de minute! Doamna se poticnea la citit, din când în când, ca și cum era un fel de text la prima vedere. De unde s-a năzărit în mintea mea ideea absolut nebună – nu cumva doamna primar a dat doamnei consilier această listă absolut imposibil de înțeles (nu cred că există un singur consilier care să fi putut urmări acest delir!), astfel încât să modifice bugetul după propria vrere, cât să nu avem nicio idee despre posibilele erori materiale? Ei bine, la final de delir, un consilier PNL a avut inspirația să întrebe pe doamna consilier argumente punctuale pentru două dintre modificările propuse. Doar două din cele peste 100 propuse. Răspunsul doamnei nu s-a auzit deloc, în schimb a sărit din nou, ca ars, președintele de ședință Orlando: “ei, o să vă răspundă în scris, doar nu stăm acum să dezbatem”. Păi domnul Orlando taman ce ne-a spus că aceasta este adevărata dezbatere pe bugetul propus pentru capitală, de ce să nu dezbatem?

Sintetizând, bugetul afișat pe site-ul PMB a fost măcelărit în 45 de minute. Totul în cadrul unei așa zise sarabande de amendamente, redactate, sunt absolut convinsă, de chiar executivul primăriei generale. În momentul de față nu există niciunde public bugetul Capitalei.

Dacă voi credeți că aceasta este o problemă locală, aflați de la mine că, din 2019, acest mod arogant și lipsit de cel mai subtil semn de democrație va deveni unul național. Pentru că tocmai ce ne-a adus balena albastră startul campaniei electorale pentru prezidențiale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *