Polemica din jurul închiderii abrupte și ușor abuzive a evenimentului Via Sport a capătat niște dimensiuni impresionante. Atâta se discută și se scrie, atâta ne enervăm și, observ, ajungem și în sfere ideologice. Eu nu-mi amintesc să fi auzit pe nimeni din anturajul meu (virtual sau real) că îi arde buza după Via Sport. Am auzit mai degrabă că oamenii nu au fost și că, în fapt, nu prea îi interesează evenimentul în sine. Admit, nici eu nu am fost. Dar m-am enervat din alte motive, parte dintre ele regăsindu-le și la cei din jurul meu.

1/ Legea adunărilor publice nu permite unui primar să dicteze unde și ce se petrece în spațiul public. Înțeleg că primăria se poate considera pe sine un fel de sfat al înțelepților, că ea crede că știe mai bine ce e bun pentru noi. Înțeleg aroganța, nu înțeleg sfidarea. Pe scurt de tot, Legea adunărilor publice nu menționează niciunde că un primar are dreptul să considere traficul mai important decât o adunare publică. În fine, din păcate, deși sună urât, un administrator de oraș are mai degrabă obligații decât drepturi când vine vorba de libertatea oamenilor de a se întruni, pe orice temă (Art. 9 si 5 din Lege zic de ce un eveniment ar putea fi refuzat). Și asta pentru că orașul este un bun public, iar primarul un administrator (deci administrează conform legilor, nu dispune conform convingerilor).

Mai mult și mai laș, văzându-se în imposibilitatea de a închide evenimentul, care avea deja toate avizele necesare, doamna Firea a apelat la varianta vă fac din pix – tam nesam șantier, timp de patru luni, în zonă. Dacă nu ar fi avut nenumărate ieșiri publice pe această temă – ba că a primit mailuri că cetățenii nemulțumiți de trafic acolo, ba că a stat ea la semafor și nu a văzut decât 5 cetățeni, ba că ea nu primește lecții de la actori privați, că nu au respectat protocolul etc, poate am fi crezut în urgența demersului. Dar după ce sari așa la gâtul organizatorului, chit că le vezi pe dungi că nu mai sunt, tot îți vine să zici că e făcătură.

2/ Cu un mandat început doar acum două luni, prima măsură pe care doamna primar o anunță  cu privire la viața urbană asta de o trăim noi zi de zi conține sintagma fluidizarea traficului. Da, e nasol pentru pietoni, că-s mașini parcate pe trotuar, dar și soferii au drepturi. Te enervezi când vezi că știe că persoanele cu dizabilități, de exemplu, sunt captive în orașul ăsta, dar alege să eliberez înainte de toate mașinile (și pe cei dinăuntrul lor). În campanie era revoltată de starea RATB. Păi nu mai bine marca niște benzi dedicate transportului public (și nu se îngrămădea fix pe Kiseleff să facă asta) și făcea o ședință cu Poliția Locală: măi băieți, e nasol, faceți culoar pentru RATB, dați amenzi dacă nu se respectă (acest dialog este închipuirea mea).

3/ Asta cu murim sufocați în fum nu este o metaforă. E nasol tare când esti în primele șase orașe conegstionate din lume și primul loc la poluare când vine vorba de capitale Europene. Da, astmu ăsta nu te izbește precum o mașină, nu-ți dai seama imediat, dar tot nasol e să-ți cari respirația după tine prin oraș. Evenimentele de tipul acesta sunt un statement. E simbolică treaba. Închizi o arteră mare, pe timp limitat, să zici poporului ca e bine sa renunti la masina din când în când. Nu e despre sport, neapărat. E despre promovarea alternativelor la statul la volan. Dacă primăria ar fi fost un pic înțeleaptă (și nu zic doar de primăria de acum, zic și de aia de dinainte), ar fi inițiat campanii de informare, astfel încât oamenii, toți, să priceapă de ce e bine și pe jos și care e treaba cu evenimentele de genul ăsta. Dincolo de sănătate – România riscă o amendă de 100.000 de euro/ zi doar din cauza poluării din București, Brașov și Iași. Procedura de infringement a fost lansată. Nu zic, nu salvăm situația cu închiderea a 700 m de șosea, eu vorbesc despre filosofia fluidizării traficului. Reiau – 100.000 euro/ zi. E mult, e puțin? Nevoile țării ăsteia să ne judece.

4. Declarațiile doamnei Firea sunt în totală contradicție cu documentul intitulat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă

(PMUD), elaborat de BERD și pe care am plătit bani mulți. Documentul acesta ar trebui să fie un fel de biblie la nivelul dezvoltării infrastructurii din București și condiționează obținerea de fonduri europene. PMUD ăsta e un document de circa 800 de pagini. Chiar înțeleg de ce doamna primar nu cunoaște conținutul lui. Și nu cred că ar trebui să-l citească, Dar cred că ar trebui să se inconjoare de experți care să o sfătuiască de bine când vine vorba de mobilitate.

13680945_1111713928902077_7649725778698996498_nSursă foto: Optar

 

 

 

 

 

 

 

Haideți să recapitulăm –  nu este despre Via Sport și nu este doar despre sport. Este despre acest oraș care, așa cum spunea și doamna Firea în campanie, mai mult zace decât trăiește (nu sunt fix cuvintele dumneai, așa am înțeles eu din ce a spus) și care mai are doar o șansă. Această șansă se suprapune cu mandatul doamnei Firea. Încă patru ani precum ultimii opt ne vor costa bani și sănătate. Și mai este și despre dreptul nostru de a avea acces la oraș. Dacă legea nu interzice, primarul nu poate dispune. Bine, în afară de șantiere.

Articolul are 2 comentarii

  1. Sincer se vede de la o posta ca e un articol politic.
    Legea adunarilor publice nu are absolut nicio legatura cu ce se intampla la Viva.

    Eu il regret pe Oprescu, e cam singurul care a facut treaba in Bucuresti. Comparativ cu Base si Videanu, Oprescu a dat culoare orasului asta. Ca nu a terminat, ca a luat spaga, ca a abuzat este partea a doua.

    Ce vreau de la un primar eu, personal? O pista de biciclete de la mine de acasa pana la birou. Locuri de parcare. Sa vad Politia in actiune, amendand la sange soferii nesimtiti din trafic. Iarna sa am drum deszapezit. Sa mareasca de zece ori taxa de parcare, de la 80 lei pe an la 800 lei, iar cu banii stransi sa faca parcari. Internet wifi pe bune in parcuri. Patrule de politie in parcuri care sa amendeze toti nesimtitii care sparg seminte, fac galagie si mizerie. Sa nu mai gasesc rahati de caine sau de urangutan peste tot si sa nu mai puta a urina pe strazile laturalnice.

  2. Draga Razvan,
    iti inteleg si sustin toate dorintele legate de administrarea orasului.
    Ce l-a impiedicat pe fostul primar Oprescu sa faca toate astea?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *