Proiectul pasajului de la Piața Romană este măsura disprețului Primăriei Generale pentru pietoni. Pentru că traficul în zonă este vădit îngreunat de trecerile de pietoni, primaria baga sub pământ pietonii. Logica instituțională de a subjuga cetățenii mașinilor pe care le posedă este contrară decenței – poate, totuși, în București, la viitoarele alegeri ar trebui să se voteze cu carnetul de conducere. Căci orașul ăsta pare să fie doar pentru șoferi.

 

Proiectul propus de primărie urma să treacă în fazele de avizare fără o minimă consultare publică. În dreptul secțiunilor de informare și consultare, primăria a găsit de cuviință să treacă “nu e cazul”. Deci cetățenii nu au ce căuta în a-și da cu părerea cu privire la orașul lor, guvernarea locală paternalistă fiind încă în conștiințele aleșilor noștri. Cu toate astea, primăria a fost forțată (de niște ONG-uri) să organizeze o întâlnire cu bucureștenii. Aceasta va avea loc miercuri, de la ora 12, la sediul Primăriei Generale.

Intersecția de la Romană este, într-adevăr, un coșmar: pietonii sunt coșmarul șoferilor, iar mașinile sunt coșmarul pietonilor. Primăria a decis, și de data aceasta, să reprezinte șoferul în această dispută. Primăria este dispusă să cheltuiască 18 milioane de euro pentru a face mai ușor tranzitul mașinilor în zona Piața Romane.  În toate țările civilizate, ierharhia este clară: pietoni, bicicliști, transport public, transport personal. Și asta pentru că un oraș este locuit de oameni, iar mașina este doar un mijloc. Prin aceste proiecte, autovehicolul ajunge să fie un scop în sine.

Urbanismul, ca și matematica, are o serie de axiome demonstrate de-a lungul timpului. Una dintre ele spune că un oraș gândit în termeni de trafic va genera și mai mult trafic. Măsura propusă de primărie nu va face decât să atragă și mai mult trafic în zonă, cu toate consecințele: poluarea aerului, poluare fonică, ambuteiaje auto, mașini parcate pe trotuare, etc.

Pe de altă parte, realiarea acestui proiect se poate constitui într-un precedent periculos pentru cetățenii Bucureștiului. Având în vedere toate aceste șosele lărgite, străpungeri, suspendate și, deci, intensificarea traficului auto, ce se va întâmpla în viitor cu pietonii? În această logică, primăria poate propune în câțiva ani un oraș subteran dedicat acelora care aleg să nu fie sclavii volanului.

Pietonii au dreptul la orașul lor. Propunerile spațiilor comerciale, a expozițiilor de la subsol și a statuii lui Salvador Dali par o formă de mituire – vă luăm cerul, vă dăm cafele și

statui. Există un plan de lărgire a trotuarelui în zona stației de metrou Piața Romană. În aceste condiții, pietonii din aceste spații (pe care le încurajăm) se vor vărsa în aceste spații subterane. Una dintre cele mai dureroase plăgi a acestui oraș este această gândire pe bucăți, fără a lega proiectele între ele. Cele două proiecte se anulează reciproc.

Primăria Generală trebuie să lucreze intens la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor. A gândi orașul în termenii mașinilor pe care cetățenii le posedă este o formă rudimentară de planificare urbană. Un oraș trebuie să fie al cetățenilor, iar pasajele subterane dedicate pietonilor, cu precădere în zonele centrale, reprezintă un abuz. Aglomerația din zona Centrului Istoric este dovada insuficienței spațiului deschis destinat socializării. Oameni vor spații

pietonale, vor să își petreacă timpul în aer liber, vor un București pentru cetățeni, nu pentru mașinile lor.

Invităm Primăria București să își regândească prioritățile. Transformarea cetățenilor în cârtițe nu poate decât să contravină mandatului instituției.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.