Decizia PNL de a propune pentru funcția de director general interimar al TVR pe Rareș Bogdan confirmă încă o dată ipoteza că mediul politic nu urmărește altceva decât distrugerea televiziunii publice, batjocorirea ideii de serviciu public de media și umilirea acelor salariați din TVR care sunt dedicați profesiei și misiunii publice a TVR. Această nominalizare riscă să devină bomboana pe coliva TVR, aflată într-o situație dezastruoasă, cu audiențe și credibilitate la pământ, cu datorii de peste 160 milioane euro, cu un personal demotivat, prizonier al unei încrengături de interese politice și economice, venite atât din exteriorul, cât și din interiorul instituției.

Rareș Bogdan, un jurnalist a cărui credibilitate a fost compromisă nu numai de performanța sa editorială mai mult decât discutabilă, cât mai ales de cochetăria sa cu mediul politic nu are profilul intelectual, profesional sau moral de a conduce instituția media care ar trebui să impună standarde de profesionalism în piață. Acest lucrător în presă s-a jucat anul trecut de-a candidatura la alegerile parlamentare pe listele PNL, partid care-l recompensează acum pentru serviciile editoriale aduse în campania electorală de anul trecut și de-a lungul ultimilor ani.

La audierile de azi din comisiile de specialitate, Rareș Bogdan a cerut să aibă o emisiune proprie la TVR, demonstrând nu numai necunoașterea normelor interne ale TVR care interzic celor care dețin funcții de conducere să aibă emisiuni (norme încălcate și în prezent de persoane din TVR), dar și vanitatea unui pseodo-jurnalist ale cărui merite profesionale sunt validate doar de relațiile pe care și le-a construit în mediul politic.

Tot la audierile de azi, am avut ocazia să aflăm cam ce înțelege R. Bogdan din misiunea publică a TVR, susținând că TVR nu va face politic („Cred că televiziunea publică poate să devină un BBC românesc. La televiziunea publică nu vom face politică. Vreau să facem cultură, educaţie şi sport”). Nimic mai convenabil pentru mediul politic decât un TVR și mai cuminte decât este acum, care să-și țină în lesă profesioniștii dornici să-și practice meseria și să fie “câinii de pază ai democrației”, specie pe cale de dispariție în spațiul media autohton. Nu că aș fi avut pretenția ca R.B. să aibă habar de misiunea definită prin legea 41/1994 “ART. 4
(1) Societatea Română de Radiodifuziune şi Societatea Română de Televiziune, ca servicii publice în realizarea obiectivelor generale de informare, educaţie, divertisment, sunt obligate să prezinte, în mod obiectiv, imparţial, realităţile vieţii social-politice şi economice interne şi internaţionale, să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice, să promoveze, cu competenţă şi exigenţă, valorile limbii române, ale creaţiei autentice culturale, ştiinţifice, naţionale şi universale, ale minorităţilor naţionale, precum şi valorile democratice, civice, morale şi sportive, să militeze pentru unitatea naţională şi independenţa ţării, pentru cultivarea demnităţii umane, a adevărului şi justiţiei.”

Din 2004, ActiveWatch a susținut că prioritatea parlamentarilor ar trebui să fie modificarea legii de funcționare a TVR/SRR și nu schimbarea conducerii celor două instituții. În 2005, am protestat în Parlamentul României atunci când puterea nou instalată a hotărât că e mai important să numească o nouă conducere, în detrimentul modificării legii 41/1994. Am aruncat atunci de la balcoanele Parlamentului fluturași pe care am scris: “TVR și SRR – servicii publice, nu servicii politice”. Nouă ani mai tărziu, mesajul rămâne de actualitate, însă situația TVR a devenit dramatică.

Cele două instituții nu vor putea niciodată să-și îndeplinească misiunea și să performeze în piață câtă vreme politicul nu le va oferi acele instrumente legale care să le ajute să se transforme în entități media performante și respectabile. De 20 de ani, de când a fost adoptată legea 41/1994 de funcționare a TVR/SRR asistăm la un ciclu neîntrerupt de rotire a conducerilor celor două posturi în funcție de configurația politică din Parlament, fără nicio legătură cu performanța celor două instituții, ci mai degrabă cu interesele politice ale partidelor aflate la guvernare, adeseori în strânsă legătură cu grupuri de interese din TVR care se rotesc, la rândul lor, în funcții de conducere conform profilului noii puteri. Avem la îndemână o mulțime de dovezi care susțin ideea că avem de-a face cu un sabotaj politic al TVR și SRR; voi menționa numai câteva dintre ele:

  • Profilul persoanelor desemnate în conducerile TVR și SRR – marea lor majoritate fără nicio experiență în zona de media, desemnate cu misiunea de a reprezenta interesele politice ale partidelor care le-au desemnat, nicidecum ale publicului plătitor de taxă sau ale instituției a cărei bună funcționare ar trebui să o vegheze.
  • Modul în care sunt votate rapoartele anuale, total discreționar, fără nicio grilă de evaluare a performanței, în plan economic și în plan editorial, scopul fiind doar numirea sau menținerea în funcție a țuțărilor politici.
  • Refuzul de a indexa de 10 ani abonamentul radio-tv, cel mai mic din Europa (de patru ori sub nivelul abonamentului din Serbia, țară cu un nivel de trai apropiat de al României).
  • Refuzul de a modifica legea 41/1994.

 

Răzvan Martin

Coordonator al programului FreeEx, ActiveWatch

 

Reiau apelul transmis clasei politice de ActiveWatch în urmă cu un an și jumătate:

 

2012-06-26

Noua putere continuă tradiția clasei politice de a își subordona televiziunea publică

Schimbarea legii este primul pas pentru depolitizarea și reformarea serviciilor publice de radio și televiziune, iar un astfel de demers trebuie să întrunească un nivel ridicat de consens politic pentru a putea fi pus în practică. De aceea, facem un apel atât la partidele aflate la putere, cât și la cele din opoziție, să dea dovadă de responsabilitate și să repornească procesul modificării legii 41/1994.
Ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni demonstrează, din păcate, că întreaga clasă politică se află sub dominația unor reflexe de inspirație totalitară, refuzând să elibereze cele două instituții de sub controlul politic și să le lase să funcționeze în interes public.

 


Victor Ponta: „(…) eu nu vreau să se schimbe o conducere pusă de PDL şi de Traian Băsescu cu o conducere pusă de USL sau de PSD (…). Nu vreau să fie nimeni de la USL la conducerea televiziunii”.

În iunie 2005, la scurt timp după instalarea alianței DA la putere și demiterea conducerilor TVR și SRR numite de PSD, reprezentanții ActiveWatch au protestat în Parlament împotriva numirii noilor consilii de administrație la televiziunea și radioul public, înainte ca legea de funcționare să fie modificată. Am afișat atunci bannere și am aruncat fluturași de la balcoanele plenului cu mesajul „TVR și SRR – servicii publice, nu servicii politice”.
Tergiversarea procesului de modificare a legii 41/1994 a dus la situația dezastruoasă în care TVR se află acum. Se repetă scenariul prin care noua majoritate parlamentară își adjudecă prada, înlocuind o veche administrație apropiată fostei puteri cu o nouă administrație alcătuită covârșitor din rândurile partidelor aflate la putere și din care opoziția este exclusă.

Diferența față de situațiile anterioare este dată de eliminarea completă a reprezentanților opoziției din viitorul Consiliu de Administrație al TVR. Acest fapt creează premisele unei politizări totale a instituției, în totală contradicție cu declarațiile președintelui PSD, prim-ministrul Victor Ponta, menționate în introducerea acestui comunicat.

 

Experiența ultimelor două decenii demonstrează că nici respectarea algoritmului politic parlamentar în distribuirea locurilor din CA, așa cum s-a practicat până acum, nu oferă vreo garanție privind protejarea instituției de influențele politice. Din contră, acest mecanism a facilitat aservirea instituției mediului politic. De data aceasta, actuala putere a eliminat complet opoziția din structura de control a televiziunii publice. Legea nu conține prevederi care să interzică această practică, chiar dacă ea contravine total principiilor democratice și demonstrează dorința actualului regim de a își aservi televiziunea publică, eliminând orice opoziție în forul decizional și de control al acesteia. În mandatele anterioare, deciziile controversate sau abuzurile vechilor administrații au ajuns la cunoștința publicului și datorită reprezentanților partidelor de opoziție aflați în CA; actuala configurație elimină această posibilitate, existând un risc considerabil ca TVR să devină o televiziune de partid.
Intenția actualei puteri de a prelua controlul televiziunii publice este confirmată și de dubla măsură aplicată de guverul Ponta în cazul blocării conturilor TVR. Acestea au fost deblocate la scurt timp după ce fostul CA a fost demis de Parlament. Condiția deblocării impusă de premierul Ponta administrației Lăzescu a fost ca aceasta să prezinte în prealabil un plan de reorganizare („TVR trebuie să îmi prezinte o soluţie, mie şi cetăţenilor care dau bani la taxa de televiziune, cum se reorganizează în viitor ca să nu producă acele, sunt 120 de milioane de euro datorii”). După ce Parlamentul l-a numit pe Radu Călin Cristea în funcția de Director General interimar al TVR, guvernul a deblocat conturile pentru o perioadă de șase luni – decizie pe care AW-AMP o consideră necesară pentru garantarea funcționării TVR- fără a mai fi impusă condiția prezentării unui plan de restructurare. Cu alte cuvinte, criza a însemnat pentru premierul Ponta nu atât o problemă economică, cât una de control politic.
De aceea, considerăm că prioritatea clasei politice în ceea ce privește radioul și televiziunea publică ar trebui să fie modificarea legii de funcționare a radioului și televiziunii publice, proces început în 2005 și abandonat pe parcurs de o clasă politică determinată să nu piardă din mâini cele două instituții. Niciun demers care vizează depolitizarea acestor instituții nu poate fi credibil sau realizabil, fără modificarea legii de funcționare. Actuala lege, total depășită de evoluția pieței de media, este principalul mecanism care a permis dezastrul financiar al TVR, politizarea acesteia și compromiterea sa în ochii publicului.
Schimbarea legii este primul pas pentru depolitizarea și reformarea serviciilor publice de radio și televiziune, iar un astfel de demers trebuie să întrunească un nivel ridicat de consens politic pentru a putea fi pus în practică. De aceea, facem un apel atât la partidele aflate la putere, cât și la cele din opoziție, să dea dovadă de responsabilitate și să repornească procesul modificării legii 41/1994.
Ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni demonstrează, din păcate, că întreaga clasă politică se află sub dominația unor reflexe de inspirație totalitară, refuzând să elibereze cele două instituții de sub controlul politic și să le lase să funcționeze în interes public.


ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *