În dorința de a spăla imaginea lui Gabriel Oprea și a partidului, cei de la UNPR au organizat un concurs în care vor să-i premieze pe cei mai activi dintre postaci. Oricine se poate înscrie, nu trebuie decât să deții un cont de Facebook și să dai like paginii UNPR București Oficial. Apoi, tot ce trebuie să faci este să răspândești mesaje pe care le găsești gata redactate pe site-ul www.social.unprbucuresti.eu , sau să dai like și să comentezi anumite postări de pe pagina de Facebook. Chiar dacă sună ca o glumă, concursul este cât se poate de serios. Totul este posibil datorită unei aplicații de consumer engagement pe care teoretic o poate folosi oricine, cu scopul de a atrage susținători activi pentru brandul, organizația, campania sau partidul pe care îl reprezintă.

După înscrierea în concurs, utilizatorii sunt încurajați să distribuie mesaje despre cum UNPR a oferit premii de 2.500 de euro pentru promovarea Iașului, despre participarea lui Gabriel Oprea la o reuniune a partidului, sau chiar declarația vicepremierului cu privire la accidentul din București soldat cu moartea unui polițist. Fiecare distribuire a acestor mesaje aduc utilizatorilor puncte în clasamentul postacilor. O distribuire înseamnă 15 puncte, la fel ca un like, un tweet sau o distribuire pe rețeaua Google Plus. Un comentariu postat la oricare dintre articolele anterior menționate aduc utilizatorului 10 puncte. Conform regulamentului concursului, în fiecare lună vor fi premiați primii opt postaci. Marele premiu este o excursie de patru zile la Veneția, locul doi primește un weekend pentru două persoane pe Valea Prahovei, locul al treilea câștigă o cină romantică la un restaurant elegant din București, iar cei cu menține primesc cărți audio cu „Mari Poeți Români”.

Pe site-ul concursului putem găsi un clasament al postacilor, unde prima poziție este ocupată Mioara Toma, care a acumulat deja peste 18.000 de puncte. Aceasta e urmată îndeaproape de Ilie Petre, cu 17.000 de puncte. O postare de pe Facebook în care el este tagat, publicată de o prietenă, ne spune că „viața oamenilor în uniformă, necazurile ori bucuriile lor, împlinirile sau grijile lor, nu pot fi înțelese decât de cei care și-au desfășurat activitatea alături de ei. Nu are cum să-i pese doamnei Gorghiu ori altui civil de soarta polițiștilor, jandarmilor, pompierilor, militarilor, mai mult decât îi pasă unui OFIȚER!”. Cu alte cuvinte, doar însuși Gabriel Oprea poate fi în măsură de a face declarații pe baza accidentului și a decesului agentului de Poliție, alte afirmații sunt doar tentative a a-l submina și de a câștiga „capital politic”.

Pentru a mă asigura personal că tot concursul este pe bune, mi-am făcut un cont fictiv de Facebook de pe care am distribuit mai multe postări ale paginii concursului UNPR. Am dat chiar și câteva like-uri la anumite postări și vreo două comentarii generice de genul „Foarte frumos!”. Rezultatul a fost însă foarte dezamăgitor; deși am distribuit cel puțin zece postări de pe site, plus alte like-uri și comentarii, nu am reușit să strâng decât 30 de puncte. După un calcul simplu constat că am fost păcălit cu vreo 140 de puncte, asta fără să număr like-urile date la articolele respective. Totuși, în numai cinci minute am reușit să ajug pe locul 18 în clasamentul postacilor, aflându-mă la doar zece poziții distanță de un premiu.

Metoda racolării trollilor și postacilor a devenit celebră în ultimii ani, datorită folosirii ei în mai multe campanii electorale din Europa, dar și în campanii de defăimare ale anumitor branduri internaționale. Totuși, spre deosebire de cazurile demascate până acum, a căror formă de organizare este foarte similară cu cea a unei rețele de crimă organizată în care postacii acționau folosind softuri de monitorizare și de mesagerie privată, metoda aleasă de reprezentanții UNPR este una foarte ingenioasă, datorită modului de organizare foarte transparent. Totuși, organizatorii acestui concurs au omis să menționeze un lucru – sursa fondurilor prin care se asigură premiile. Pe lângă asta, ei s-ar putea alege și cu câteva reclamații la Protecția Consumatorului, din cauza erorilor aplicației care stabilește clasamentul, așa cum s-a întâmplat și în cazul meu.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *