Paginademedia.ro si Cotidianul.ro au publicat o lista a jurnalistilor si responsabililor editoriali care s-au deplasat in Noua Zeelanda pe cheltuiala Rosia Montana Gold Corporation.

Pe banii cui isi face jurnalistul documentarea?

Deplasarea este parte a campaniei de PR a RMGC, care a afirmat prin reprezentantii sai ca nu exista contrangeri asupra jurnalistilor referitor la modul in care ar trebui sa scrie despre subiectul Rosia Montana. Totusi s-au manifestat in ultima vreme in spatiul public suspiciuni ca subiecte critice la adresa RMGC nu au putut fi publicate de jurnalisti, ca urmare a faptului ca redactia avea contracte de publicitate cu aceasta companie. ActiveWatch a primit in ultimul an informatii din 2 redactii centrale referitor la acesta problema. Referitor la o alta redactie, Academia Catavencu, Mircea Toma a facut public pe e-group-ul jurnalistilor freeex faptul ca revista la care scria si-a ‘domolit’ in timp tonul in materialele referitoare la RMGC.Pana la proba contrarie, cei care au acceptat plata unor cheltuieli de deplasare beneficiaza din partea noastra de prezumtia de nevinovatie in ceea ce priveste continutul editorial pe care il livreaza publicului. In ceea ce priveste respectarea eticii jurnalistice, iata cateva repere plictisioare, dar necesare:

Codul Clubului Român de Presă spune că: “În exercitarea profesiei şi în relaţiile pe care le întreţine cu autorităţile publice sau cu diverse societăţi comerciale, ziaristului îi sunt interzise înţelegeri care ar putea afecta imparţialitatea sau independenţa sa. (…) Nu trebuie acceptate niciun fel de privilegii, tratamente speciale, cadouri sau favoruri care pot compromite integritatea ziaristului”.

De asemenea, Codul Deontologic Unic Elaborat de Convenţia Organizaţiilor de Media si partenerii săi precizeaza ca: “Jurnalistul nu va accepta cadouri în bani, în natură sau orice alte avantaje care îi sunt oferite pentru influenţarea actului jurnalistic. Se permite acceptarea de materiale promoţionale sau a altor obiecte cu valoare simbolică. Dacă un jurnalist participă la deplasări în interes de serviciu la care a fost invitat, va face publică modalitatea de finanţare a deplasării. În exercitarea profesiei şi în relaţiile pe care le întreţine cu autorităţile publice sau cu diverse persoane juridice de drept privat (societăţi comerciale, fundaţii, asociaţii, partide, etc), jurnalistului îi sunt interzise înţelegeri care ar  putea afecta imparţialitatea sau independenţa sa.

Codul New York Times statuează: “Angajații nu pot accepta transport și cazare gratuită, cu excepția situațiilor speciale care nu permit o altă variantă. Astfel de situații speciale includ anumite expediții militare și științifice și alte călătorii pentru care aranjamente alternative nu ar fi practic posibile – de exemplu, un interviu la bordul avionului unei companii, unde nu există alt beneficiu pentru jurnalist în afară de interviu. Jurnaliștii trebuie să își consulte superiorii din timp atunci când apar astfel de situații speciale”. De asemenea, codul Associated Press cere ca atunci când jurnalistul face un interviu la bordul unui avion privat să plătească costurile către cel care a asigurat zborul (estimând cât ar fi costat zborul pentru el cu un avion obișnuit). Codul BBC, statuează la rândul său: “Nu ar trebui să acceptăm în mod normal călătorii gratuite, cu excepția situațiilor în care acesta este singurul mod în care un eveniment important poate fi relatat, cum ar fi un zbor inaugural sau o operațiune militară”. Codul Reuters stipulează că, în cazul în care o călătorie a jurnalistului are loc pe cheltuielile unei companii sau ale unei alte entități, pentru că nu a fost găsită o variantă alternativă pentru relatarea informațiilor, o donație, într-o sumă egală cu cea pe care ar fi cheltuit-o Reuters, trebuie făcută către o fundație de caritate.

Codul New York Times mai prevede: “Angajații și cei care lucrează pentru noi nu pot accepta nimic care poate fi considerat  drept plată pentru materiale favorabile sau pentru evitarea materialelor nefavorabile. Aceștia nu pot accepta cadouri, bilete, reduceri, rambursări sau alte beneficii de la indivizi și organizații despre care scrie (sau despre care ar putea să scrie) redacția în care lucrează. Cadourile trebuie returnate cu o explicație politicoasă; cadourile perisabile pot fi donate către o organizație de caritate, de asemenea cu o notiță către cel care le-a făcut. În toate situațiile, obiectivul notiței este ca, într-un mod politicos, să descurajeze viitoare cadouri”.

Pentru o dezbatere mai pe larg, referitoare la plata cheltuielilor de deplasare din alte surse decat cele ale redactiei, vezi studiul de caz “Stimularea gandirii critice a jurnalistilor – 1. Cine plateste?”, publicat in 2009 de Centrul pentru Jurnalism Independent si ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei.

Update: Va recomand articolul de azi (24 august) din Adevarul.

Articolul are 2 comentarii

  1. Pingback: Mihai Tatulici, despre deontologie, RMGC, dușmani și Noua Zeelandă : Blogul ActiveWatch

  2. Pingback: Mihai Tatulici, despre deontologie, RMGC, dușmani și Noua Zeelandă | activewatch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *