În ultimii ani, în timpul blocadei informaționale reușită de Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), Adevărul a fost singurul cotidian de circulație națională care a refuzat reclama mincinoasă a companiei aurarilor și și-a menținut o poziție profesionistă în relatările despre Roșia Montană.

Acest parcurs – care face dintr-o conduită normală una excepțională în contextul mass media autohtone – accentuează îngrijorarea față de un caz de cenzură flagrantă comis recent  de aceeași publicație.


Un articol care apucase să fie publicat pe site-ul adevărul.ro a fost retras la foarte scurt timp după apariție – o practică pe care am semnalat-o în trecut în cazul altor publicații contaminate cu publicitate de la RMGC. Am sperat că este un incident care ar putea să nu fie legat de intervenția RMGC. Din păcate în ziar a apărut publicitatea RMGC:

publicitate rmgc adevarul PDF_2013-06-14_

În paralel, în ultimele zile, s-au întețit articolele de PR camuflat ale companiei („RMGC a restaurat 20 de clădiri din centrul istoric de la Roşia Montană. Urmează alte 300, în cadrul unui proiect de 70 de milioane de dolari”, “Divizarea Minvest pentru Roşia Montană: noua societate intră în RMGC cu o participaţie de aproape 16 milioane de euro”). Lipsește, în schimb, știrea privind calificarea Roșiei Montane între primele șapte situri amenințate “The seven most endangered” pe care Europa Nostra împreună cu Banca Europeană de Investiții și cu asistența Uniunii Europene le va asista pentru a le salva de la distrugere.

Nu putem decât să ne exprimăm speranța că ziariștii din echipa de la Adevărul, pe care-i cunoaștem ca profesioniști autentici, să refuze să devină complicii unei operațiuni de mare corupție cu consecințe catastrofale asupra mediului, a patrimoniului și asupra societății.

Așa cum nu credem în salvarea României prin “vânzarea patrimoniului natural și cultural”, nu credem că vânzarea conștiinței profesionale, mercenarizarea, este singura soluție pentru supraviețuirea jurnalismului autentic din România.

Mircea Toma

PS Cer scuze prietenilor mei de la Adevărul că nu i-am sunat pe acest subiect, dar mi-a fost jenă.

Articolul are 7 comentarii

  1. d-le Toma. stiu ca nu monitorizati si blogurile dar am remarcat articole pro Gabriel resources – mai mult sau mai putin fatis pe blogurile cele mai cunoscute in romania:
    zoso.ro, arhi.ro, chinezu.eu, ciutacu.ro si lista ar putea continua.
    initial am crezut ca e doar o coincidenta siarticolele au aparut intamplator si doar pt ca era in voga subiectul insa curand au apartu la tv asa zisele reclame in care asa zis localnici provaduiau beneficiile aduse de companie.
    apoi au inceput sa dispara in mod constant articole din presa scrisa prin care era criticata compania.
    intru timp pe bloguri se inmulteau posturile care provaduiau cresterea locurilor de munca.
    totul, a inceput cand Naumovici a fost angajat sa managerieze campania de imagine pt gabriel resources.
    profesionest, acesta a stiut unde sa dea mita, unde sa cumpere publicitate, unde sa santajeze… si incet dar sigur compania castiga teren.

  2. Operatiune de mare coruptie? De unde sa incep? 1: ce mare coruptie? Ce se fura? 2: de unde pana unde aveti dvs dreptul de a spune anumitor ziare ce sa publice si ce nu? Asta nu s-ar chema cenzura? Si eu care credeam ca suntem democrati.

  3. Ahhh si sa nu uit! Catastrofa asupra mediul, societatii si patrimoniului? Pai sa va intreb eu, ca deja e o exagerare pe care nu o pot inghiti, care mediu? Al’ care-i poluat de exploatarea anterioara? Stiati ca macar astia de la RMGC au bagat statii de epurare a apei? Asta-i unu din exemple. Apoi, care societate? Aia care nici macar somaj nu mai primeste pentru ca efectiv nu au unde sa munceasca? Stiti cati capsunari s-au intors acasa la… nimic? Vai de mama lor. Si patrimoniul, sa nu-l uitam. Care patrimoniu domnule? Ala pe care nu-l viziteaza nimeni pt ca statul l-a lasat sa se prapadeasca pt ca nu are fonduri? Ala pe care chiar RMGC il promoveaza si-l intretine momentan? Casele alea pe care da, tot RMGC a platit oameni ca sa fie renovate? Ce patrimoniu e de distrus cand ei fix invers fac. Ei, tot aia, asa zisii hoti, nu statul nostru care ar avea o datorie morala fata de toate cele enumerate mai sus. Ehm? Ce ziceti?

  4. Mircea, ma uit pe Kmikze (on-line). Ai acolo reclame la:
    – bere Heineken (produs de larg consum, dupa unii si chiar dupa mine – aliment, dar totusi bautura alcoolica, deci viciu);
    – pariuri sportive Public Bet (suntem tara de amarasteni, deci am vrea sa ne imbogatim iute, peste noapte; tot viciu si aici);
    – lantul de super-mega-hiper market Lidl (preturi mici, mici, mici, vorba ceea “ce-i mai mica si mai mica decat p__a de furnica”); or fi si astia niste fecioare…
    – poate si altele, da’ m-am plictisit si de cautat, si de site.

    O fi bine, o fi rau?! Greu de spus, da’ toti cei de acolo, dincolo de strategii de marketing si alte cele, sunt departe de a fi fabrici de aer curat. Cu toate astea se pare ca banii lor sunt buni, din moment ce tu si ai tai ii luati (ca nu-mi inchipui ca-i promovati moca).

    Sa inteleg eu ca cele de mai sus, care se adauga unui sir luuung de articole cu si despre Rosia, sunt de fapt un ecou al frustrarii ca alti iau si tu nu?! Io-n cheia asta interpretez…tabla impartirii de la Rosia nu se divide si cu tine, cum ar vei.

  5. Nu cred ca adevarul este controlat si nici nu a platit nimeni sa fie scoase articolele. Am vazut articole care nu favorizau compania si chiar in ultimul timp am vazut, mai ales la adevarul tech / bloguri. Din moment ce le publica, e clar ca sunt liberi si pot publica ce vor. Fiecare companie are dreptul sa cumpere spatiu publicitar in media, asta neinsemnand ca in media nu se va mai scrie decat de bine. Se scrie dupa caz, iar ultimele stiri au fost pozitive pentru ca restaurarea caselor si investitiile erau un lucru pozitiv.

  6. @nastase4case reabilitate: publicitatea este peste tot si orice companie are dreptul la ea prin cumparare de spatiu, iar bucatica de spatiu nu se extinde la toata publicatia. Reclama nu conditioneaza articolele din publicatie. Si asa cum au reclame companii care polueaza la greu, nu vad de ce nu ar avea un proiect care inca n-a inceput, dar datorita caruia zona a beneficiat de investitii pana acum.

  7. @Elena – spune-mi te rog, ce fel de articole care nu favorizau compania ai observat la adevarul tech? Nu mi s-a parut ca am avut asa ceva in vreun fel, dar vreau sa inteleg ce se vede din afara.
    Vlad – editor tech

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *