Ieri, la Comisia pentru cultură și media din Senat, societatea civilă și-a făcut cu brio datoria de bibelou pe mileul transparenței decizionale, fiind prezentă, dar ignorată cu desăvârșire, la dezbaterile cu privire la modificarea legii de funcționare a agenției naționale de presă Agerpres.

 

Foarte pe scurt, contextul arată în felul următor: conducerile televiziunii publice (TVR) și ale radioului public (SRR) pot fi destituite oricând, pe criterii pur politice, prin respingerea în Parlament a raportului de activitate anual al instituțiilor, ceea ce prinde de minune atunci când tocmai ai câștigat alegerile și ai nevoie să-ți faci viața mai ușoară¹. În contextul în care Legea de funcționare a televiziunii și radioului public (nr. 41/1994) permite un control politic permanent, legiuitorii s-au gândit să alinieze și Agerpres în galeria de instituții controlabile.

În cazul Agerpres, Parlamentul a scăpat o ‘eroare’ în Legea de funcționare nr. 19, adoptată în 2003 și amendată în 2010, directorul neputând fi demis de Parlament decât dacă este incompatibil, condamnat penal sau aflat în incapacitatea de a-și exercita funcția. Adică politicul nu poate să intervină în demiterea managementului. Inacceptabil! Așa a apărut proiectul de lege înregistrat cu numărul L330 / 2017, inițiat de un grup de senatori PSD, care vrea să aducă normalitatea politicii dâmbovițene și la Agerpres, astfel încât directorul să poată fi dat afară pe modelul TVR și SRR.

 

Până să ajungă la Comisia pentru cultură și media din Senat, proiectul de lege a trecut fără probleme și pe la Comisia juridică și pe la Guvern și a primit aviz pozitiv și în Comisia pentru buget din Senat unde, însă, o senatoare a îndrăznit să ceară ca, totuși, criteriile pe baza cărora poate fi demis directorul să fie cuantificabile și a reușit ca amendamentul acesta să fie acceptat.

 

La audierile de la Comisia pentru cultură și media, unde ne-am fi așteptat să se discute pe fond implicațiile proiectului de lege, am luat parte și noi, alături de directorul Agerpres și de reprezentantul Federației Sindicale Mediasind. Degeaba am atras atenția asupra pericolelor imixtiunii politicului în agenda editorială și pierderii predictibilității funcționării instituției. Degeaba am cerut, la rândul nostru, criterii obiective, cuantificabile și transparente de evaluare a managementului agenției naționale de presă și am spus că modelul de control exercitat asupra TVR și SRR este departe de a fi optim. Comisia a votat favorabil proiectul de lege, fără a aduce niciun fel de amendamente formei propuse de inițator. Societatea civilă a fost considerată bună de senatori doar pentru legitimarea procesul decizional și ca o bifă la capitolul transparență. Și dacă tot suntem la bife de transparență: oare cerem prea mult de la Comisia pentru cultură și media a Senatului dacă o rugăm să menționeze pe site și rezoluțiile luate cu privire la proiectele de legi pe care le discută? Nu de alta, dar de pe pagina Comisiei aflăm doar ce proiecte de lege sau subiecte se discută, nu și rezultatele discuțiilor.

_______

¹Portița lasată de legea de funcționare a televiziunii și radioului public (Legea nr. 41/1994) nu este doar teoretică. În practică, cele două instituții sunt un permanent teatru de război politic, miza controlului celor două instituții fiind importantă pentru partidele politice. Situația s-a manifestat cel mai acut în cazul TVR, unde arareori Președinții-Director General au reușit să mențină mandatele de patru ani, de multe ori părăsind fotoliul de PDG după doi ani sau chiar mai puțin. Mai clar, din cauza prevederilor defectuoase ale legii, pe care acum partidele din coaliția de guvernare doresc sa le introducă și în legea Agerpres, niciunul dintre CA-urile televiziunii publice, de după anul 2000, nu și-a dus mandatul la bun sfârșit. Pentru mai multe detalii despre cum NU funcționează mecanismul aprobării/respingerii raportului anual la TVR și SRR vezi: “De ce și cum se clatină TVR. Mărturii din interiorul televiziunii publice”, raport publicat de ActiveWatch.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *