Articol realizat de Ana-Maria Lazăr pentru free-press.ro

 

Redactorul-sef online de la Evenimentul Zilei, Malin Bot, a publicat un material prin care sustine ca manifestantii care au iesit in strada in ultimele doua saptamani in semn de protest fata de proiectul minier de la Rosia Montana au dreptul sa fie informati despre sursele de finantare pe care le au unele organizatii non-guvernamentale pentru proiecte “folosite aproape exclusiv pentru organizarea protestelor din piata”.
Articolul din Evenimenteul Zilei: Bani pentru Piata Universitatii
ActiveWatch sustine ca exista o intreaga campanie de discreditare a unora dintre organizatiile care au participat la protestele din ultimele doua saptamani fata de proiectul minier de la Rosia Montana si ca sunt mai multe articole care ies din sfera eticii profesionale. Unul dintre articolele la care face referire ActiveWatch este publicat pe site-ul EVZ.ro si semnat de redactorul-sef online al publicatiei, Malin Bot, despre finantarea unor organizatii non-guvernamentale “prin diverse fundatii, de miliardarul George Soros”.
Razvan Martin, coordonator de proiecte ActiveWarch, contact de Free-Press.ro, a declarat ca nu s-a cerut un punct de vedere din partea ONG-urilor, “obligatie profesionala elementara atunci cand se redacteaza un material de presa”.
Razvan Martin:
Una dintre tehnicile de manipulare consacrate se realizeaza printr-o “agenda setting” vicioasa; de cand EvZ are publicitate pentru RMGC, ziarul nu a publicat decat materiale care sunt favorabile companiei; articolul publicat intruneste aceasta conditie, el fiind orientat catre decredibilizarea adversarilor proiectului. In corpul textului, autorul strecoara prezumptia (implicita) a unei identitati demonice a lui George Soros, textul concentrandu-se pe demonstrarea unei relatii dintre organizatiile anti-RMGC si Soros. Se construieste iluzia unui proces de investigatie care e concentrat pe demonstrarea unor raporturi ascunse cu un vector a raului cand de fapt raporturile sunt la vedere. Efectul pervers consta in faptul ca il pune pe cel “acuzat” in pozitia de a se apara, de a explica ce anume e cu relatiile financiare dintre Soros si el, cand, de fapt, subiectul ar fi demonstrarea prealabila a rolului relevant negativ al lui Soros in subiectul Rosia Montana – rol pe care de mai multi ani de zile se straduiesc – fara succes – sa i-l atribuie persoane ocupate cu campania pro RMGC.
In ceea ce priveste efectele pe care le are contractul de publicitate dintre Evenimentul Zilei si articolele pubicate, Malin Bot spune, pentru Free-Press.ro, ca departamentul de Marketing este separat de redactie. “Nu stiu sa fie vreun contract de acest fel, de fapt habar nu am ce activitate are departamentul comercial. Pe site nu am observat reclame. Si daca erau, evident ca una nu are legatura cu alta. Articolul expune interese financiare ale celor implicati in organizarea protetelor. Publicul trebuie sa cunoasca aceste informatii, la fel cum a vazut in trecut reclamele RMGC la televiziuni si in ziare”.
Potrivit unul articol publicat de Forbes, anul trecut, publicatia care a atras cel mai mare buget de publicitate de la RMGC a fost ziarul „Evenimentul zilei”, cu 183.900 euro (calculat la rate card).
Bot considera deplasata implicarea ActiveWatch in acest caz, din mai multe motive.
Citiți continuarea acestui articol aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *