Disecție (pe viu) a presei. Nouă studenți la Științe Politice proaspăt „înrolați” în rețeaua FreeEx, dedicată libertății de exprimare, au monitorizat presa și au identificat materiale recente care încalcă principii jurnalistice. Printre abaterile deontologice semnalate se numără: cazul „ofițerului acoperit Robert Turcescu”, acuzațiile nesusținute de probe ale unor angajați de la Antena 3 împotriva unor adversari politici sau de afaceri ai lui Dan Voiculescu, documentarea deficitară, informarea incorectă, încălcarea vieții private, absența surselor de informare/ excesul de articole „pe surse” sau „pe zvonuri”, accentuarea elementelor morbide ale unor accidente și lipsa contactării persoanelor incriminate din unele materiale de presă.

Explicații pentru abandonul dentologiei în rândul mass-media românești găsiți și în studiile ActiveWatch „Harta Politică a Televiziunilor Locale” (2014), „Autoreglementarea presei în România” (2009) și în rapoartele anuale FreeEx – Libertatea Presei în România.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, câteva dintre materialele de presă analizate de studenți pornind de la Codul Deontologic Unic al Jurnalistului elaborat de Convenția Organizațiilor de Media și de la Codul Deontologic al Ziaristului adoptat de Clubul Român de Presă.

___

Alin George Popa

Alin George Popa

 

Jurnalistul Robert Turcescu a mărturisit pe blogul personal că ar fi fost ofiţer sub acoperire. Pentru a conferi veridicitate celor afirmate, acesta a publicat cateva state de plată. În postarea făcută pe blog, acesta a spus: „Da, am fost lt.-colonel SUB ACOPERIRE. Public mai jos câteva dintre statele de plată, cu sumele de bani pe care le-am primit. Am ales să nu-l trădez pe bunul Dumnezeu şi să fac aceasta mărturisire publică. Refuz să fiu Iuda în faţa lui Christos, chiar dacă astăzi, celor ce vor citi şi vor vedea acest text poate că nu le va fi foarte clar ce se întâmplă. Rugaţi-vă pentru mine şi cu mine să fim iertaţi şi izbăviţi. Sunt pregătit să îndur oprobiul public, îl merit, dar sper să avem parte de legi şi de judecători drepţi. Cu Dumnezeu înainte şi va fi bine! Vă cer iertare tuturor.”

Dacă cele afirmate sunt adevărate, Robert Turcescu a încălcat articolul 3 „Conflicte de interese”, paragraful 3 din Codul Deontologic Unic al Jurnalistului, potrivit căruia: „3.3. Jurnalistului îi este interzis să fie informator sau ofiţer acoperit al unui serviciu secret.”

 

___

Alina Maria Calfa

Alina Maria Calfa

 

 

– Andrei Bădin, realizator al unei emisiuni de televiziune difuzată de B1 TV, a fost suspendat de postul de televiziune după apariția acuzațiilor că ar fi pretins și ar fi primit de la un denunțător suma de 5.000 de lei pentru a nu continua o campanie de presă care îl viza, la acel moment, pe ministrul Mediului și Schimbărilor Climatice, potrivit Agerpres. Știrea Agerpres nu prezintă perspectiva lui Andrei Bădin. Dacă acuzațiile se dovedesc întemeiate, Andrei Bădin a încălcat articolul 7 din Codul Deontologic al Ziaristului, în care se specifică faptul că ziaristul “are responsabilitatea civică de a acționa pentru instaurarea justiției și dreptății sociale”.

 

– Cotidianul Adevărul a decis să publice în luna mai numele unei surse care s-a aflat la originea știrii potrivit căreia Victor Ponta s-ar fi deplasat de la Craiova la Satu Mare cu o aeronava militară, scrie HotNews.ro. Sursa respectivă informase corespondentul Adevărul din Craiova că primul ministru plecase din oraș cu un avion militar, cu destinația Satu Mare. Informația a fost însă dezmințită de directorul Aeroportului Craiova, Mircea Dumitru. În articolul 6 din Codul Deontologic Unic al Jurnalistului se precizează că ziaristul va păstra secretul profesional privind sursele informațiilor obtinuțe confidențial.

____

Andu Vlad Rizea

Andu Vlad Rizea

 

– În această ştire: Elena Udrea a căzut în dizgrație. “Umbra” lui Traian Băsescu se leapădă de fosta blondă de la Cotroceni, avem următorul citat: „În vremea în care făceam parte din Guvernul Boc am semnalat faptul că în ANRP… erau lucruri pe care le auzisem… reacția a fost că eu mă înșel și că e ok. Se dovedește după 3 ani că am avut dreptate”.Citatul este scos din context, nu este exact şi nu este atribuit cu acurateţe, declaraţia fiind mult mai lungă şi conturând altă idee. Prin urmare, încalcă prevedrea cu numărul 5 (Corectitudine), mai exact alineatul 5.2 din Codul Deontologic Unic al Jurnalistului: „Jurnalistul va atribui citatele cu acurateţe. Citatele trebuie să fie exacte, iar în cazul citării parţiale, jurnalistul are obligaţia de a nu denatura mesajul persoanei citate.”.
– Jurnalistul Robert Turcescu a mărturisit pe blog că a fost ofiţer sub acoperire al Armatei, postură ce încalcă prevederea legată de conflictele de interese din Codul Deontologic Unic al Jurnalistului, alin. 3.3, ce stipulează că: „Jurnalistului îi este interzis să fie informator sau ofiţer acoperit al unui serviciu secret.”

– Jurnalistul Radu Tudor a făcut acuzaţii fără să prezinte probe sau să argumenteze la adresa unor politicieni maghiari din România, spunând că mare parte din ei sunt implicați în ONG-uri finanţate de la Budapesta. Totodată, opinia lui personală este prezentată drept faptă.

___________

Marilena Veronica Ene

Marilena Veronica Ene

 

– O știre de pe site-ul România TV cu următorul titlu: „Români, SCLAVI în Danemarca. CALVARUL unui CUPLU plecat la MUNCĂ” prezintă scenariul a doi români ce ar fi fost obligați să muncească 18 ore pe zi după un program strict, timp de 3 ani, de către patronul care îi angajase. Articolul prezintă câteva detalii cu privire la acest caz (suma de bani cu care vor fi despăgubite victimele, locul unde s-au petrecut întâmplările etc.). Nu este citată însă nicio sursă, nici o instituție de unde a pornit informația, niciun nume real sau orice element care să demonstreze că știrea nu e pură ficțiune. Se încalcă astfel prevederile cu privire la verificarea informațiilor și la tehnicile speciale de colectare a informațiilor.

– Știrea prezentată în cadrul știrilor PROTV sub titlul: „Descoperire șocantă într-o comună din Cluj. Cadavrul unei femei, găsit după ce un câine i-a dus unui sătean craniul victimei– prezintă detaliile descoperirii cadavrului unei femei ce a decedat în condiții neclare. Aspectele descoperirii cadavrului sunt prezentate într-un mod detaliat, fiind încălcate astfel prevederile Codului Deontologic Unic cu privire la detalierea elementelor morbide.

– Cazul Robert Turcescu – în luna septembrie, realizatorul TV Robert Turcescu a mărturisit pe blogul personal că a lucrat ca și agent sub acoperire. În perioada ce a urmat, acesta a mărturisit public în emisiunea Sorinei Matei, „Actualitatea Românească”, de pe B1TV, că pe parcursul activității sale de jurnalist ar fi fost ofițer acoperit al Direcţiei Generale de Informaţii a Apărării. Dacă această informație este adevărată, Robert Turcescu nu a respectat prevederea din codul deontologic cu privire la faptul că este interzis ca jurnaliștii să fie informatori sau ofițeri acoperiți ai unui serviciu secret. ActiveWatch a depus încă din noiembrie 2012 o scrisoare deschisă către Comisia pentru Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne (Comisia LIBE) a Parlamentului European, prin care cerea ca statele membre să adopte legi care să interzică infiltrarea în redacții a serviciilor de informații. Potrivit organizației, astfel de practici reprezintă un pericol pentru libertatea de exprimare deoarece amenință confidențialitatea surselor; împiedică colectarea informațiilor; încearcă să dezinformeze și să manipuleze publicul; afectează credibilitatea presei; permit supravegherea redacțiilor; introduc un climat de neîncredere în redacții.

– Știrea de pe site-ul Antena 3 cu titlul: „Dezvăluiri despre întâlnirile între Dan Voiculescu şi Traian Băsescu prezintă detalii ale unor întâlniri care ar fi avut loc de-a lungul timpului dintre omul de afaceri Dan Voiculescu și fostul președinte Traian Băsescu. Știrea se bazează doar pe o postare făcută de Dan Voiculescu pe blogul personal.

Antena 3 se află sub conducerea fiicei lui Voiculescu, personaj activ pe scena politică, iar astfel informația riscă să fie transmisă prin filtrul unui anumit tip de cenzură. De asemenea, prezentatoarea Alexandra Stoicescu a prezentat opiniile lui Dan Voiculescu drept fapte, încălcând prevederile cu privire la separarea faptelor de opinii.

_______

Simone Papa

Simone Papa

– În materialul de pe site-ul Realitatea.net cu titlul “Alegerile europarlamentare 2014. Partidul Mișcarea Populară, lider în mediul urban“, informaţia prezentată nu este verificată din alte surse în afară de „un document intern al PMP” și nu poate fi considerată de încredere.

– “Primar arestat și acuzat pentru instigare la fals” – în acest material nu este precizată nicio sursă de informare. De asemenea, nu este prezentat punctul de vedere al părţii despre care se vorbește și nu se respectă prezumția de nevinovăție. Articolul 13 din Codul Deontologic Unic al Jurnalistului precizează: „Jurnalistul este dator să nu discrimineze şi să nu instige la ură şi violenţă”. Incriminarea unui personaj public, în cazul de față un primar, fără suportul unei surse de încredere, poate instiga în randul oamenilor sentimentul de ură împotriva unor politicieni, fără un motiv rezonabil.

 

 

 

_______

George Alexandru Stanciu

George Alexandru Stanciu

– Ziarul „România Mare”, unde politicianul Corneliu Vadim Tudor este redactor-șef, a publicat pe 8 iulie 2014, pe prima pagină din print numere de telefon ale unor membri PSD și nu numai (apar și nume ca Dan Diaconescu, fondator PP-DD, Marius Pieleanu, sociolog, sau Robert Cazanciuc, om politic independent), cu mesajul „Dacă doriți să-i înjurați…” Același mesaj se regăsește pe pagina web a site-ului ziarului: http://www.ziarulromaniamare.ro/daca-doriti-sa-injurati/

Prin acest mesaj, publicația încalcă mai multe prevederi din Codul Deontologic Unic al Jurnalistului:

  • Punctul 3.2, ce prevede că jurnalistul (în cazul de față Corneliu Vadim Tudor) nu ar trebui să fie membru al unui partid politic.
  • Punctul 9.1, încălcat prin nerespectarea vieții private și a demnității persoanelor, având în vedere informațiile de natură personală publicate.

Punctul 13.1, încălcat deoarece se instigă la ură și violență (verbală), prin sintagma „Dacă doriți să-i înjurați…”

 

– Claudia Voicu, fostă angajată la ziarul Click, s-a recomandat ca jurnalistă la Adevărul (deși ziarul Adevărul și grupul Adevărul Holding, care deține și tabloidul Click, nu sunt totuna) și a luat legătura cu un oarecare individ pe Facebook, încercând să afle detalii despre decesul unei tinere. Utilizatorul de pe Facebook a rămas singura sursă de informare în vederea redactării articolului, iar autoarea s-a dovedit a fi victima unei farse. „Știrea” a disparut de pe site ulterior, iar pe Claudia Voicu a costat-o locul de muncă de la ziarul Click!

Încercarea de a scrie un articol în astfel de condiții încalcă mai multe prevederi ale Codului Deontologic Unic al jurnalistului:

  • Punctul 6.1, având în vedere că autoarea nu a verificat informațiile înainte de publicare.
  • Punctul 7.1, deoarece Claudia Voicu nu a corectat articolul scris.
  • Punctul 9.1, prin invadarea vieții personale a decedatei.
  • Punctul 9.2, deoarece interesul public nu prima în fața protecției vieții private și a imaginii persoanei în cauză.

Surse: http://www.vice.com/ro/read/presa-hienelor-sau-cum-sa-ajungi-la-ziar-mintind-duios-pe-facebook,

http://assets.vice.com/content-images/contentimage/182953/articol-complet.jpg,

http://erevan.ro/imagini/o-jurnalista-click-este-pacalita-de-un-om-pe-care-l-ales-aleator-de-pe-internet/

– Site-ul „Știri pe Surse” își menține renumele publicând știri fără să citeze surse credibile sau verificabile. În cadrul articolelor, se regăsesc exprimări ambigue precum „unul dintre zvonurile”, „se aude”, „sursele citate”, „se pare că”.

Multe dintre articolele publicate pe site-ul „Știri pe Surse” încalcă mai multe prevederi din Codul Deontologic Unic al Jurnalistului:

  • Punctul 6.1, deoarece lipsa indicării unor surse credibile face dificilă verificarea informațiilor;
  • Punctul 8.3, având în vedere că „zvonurile” pe care se bazează anumite știri nu reprezintă o bază factuală pentru redactarea articolelor;
  • Punctul 15.1, cu privire la protecția surselor: nu apar informații potrivit cărora sursele ar fi dorit expres păstrarea confidențialității, iar știrile publicate nu au un grad de sensibilitate ridicat, astfel încât sursa să fie pusă în pericol.

Exemple de astfel de materiale:

http://www.stiripesurse.ro/surse-negocieri-in-miez-de-noapte-tariceanu-lasat-cu-mana-intinsa-de-ponta_941288.html

http://www.stiripesurse.ro/zvon-extrem-in-psd-lui-ponta-i-se-sugereaza-sa-renun-e-la-guvern_941286.html

http://www.stiripesurse.ro/exclusiv-psd-7-mini-tri-zboara-din-guvern-lista-neagra-extinsa_941310.html

____

Victor Enescu

Victor Enescu

– Capital.ro: UE va interzice motoarele Diesel – mie mi se pare o problemă faptul că titlul și materialul au conținuturi diferite. În titlu este formulată o certitudine, dar conținutul articolului exprimă o posibilitate. Cred că titlul a fost formulat astfel în mod intenționat, pentru ca articolul să fie mai citit.

– Incont.ro: Europenii nu ma vor Dacia. Livrările mărcii autohtone în UE au scăzut cu 5,9% în primul semestru – Este aceeași problemă menționată și mai sus, adică diferența dintre titlu și conținut. O dovadă în plus, chiar în text: „Totuși, declinul de 5,9% înregistrat în cazul mărcii românești a fost mai puțin sever decât contracția pieței auto europene, care a scăzut cu 6,8%, de la 7,13 milioane la 6,64 milioane autoturisme noi înmatriculate.”

– Antena 3: Zece ani de sclavie. La fnal de mandat, Băsescu a început să-și aranjeze viitorul: afaceri suspecte și un nou partid  – E un articol cu un titlu mai mult decât jignitor și prost ales. 10 ani de sclavie? Niciun politician nu e perfect, mai ales Băsescu, dar nu a transformat România într-un stat autoritar. Nicăieri în material nu am văzut să fie aduse dovezi pentru afirmațiile făcute.

– Antena 3: România, după zece ani de sclavie. 2012, anul în care democrația a murit – Din nou, aceeași problemă. „Anul în care a murit democrația”? Poate celor de la Antena 3 le-ar face bine să mai deschidă o carte de istorie sau să aibă o retorică mai puțin inflamată.

_____

Fabiana Andreea Dragomir

Fabiana Andreea Dragomir

 

La momentul alegerilor prezidenţiale din România din data de 16 noiembrie 2014, imediat după ora 21:00 (moment în care urnele au fost închise), Mihai Gâdea împreună cu Răzvan Dumitrescu au prezentat niște rezultate parţiale ale alegerilor ca fiind cele finale. Cei de la Antena 3 s-au folosit de exit-pollurile oferite de CSCI, Sociopol şi ARP, exit-polluri care îl aveau pe Victor Ponta câştigător, deși câștigătorul alegerilor a fost Klaus Iohannis. În situaţia alegerilor prezidenţiale era necesară o abordare echidistantă a rezultatelor, iar procesul de informare a cetăţenilor trebuia să se realizeze într-o manieră obiectivă. Conform Codului Deontologic al Jurnalistului, distorsionarea intenţionată a informaţiei este interzisă, iar în acest caz cei de la Antena 3 au încălcat cu desăvârşire această prevedere.

 

 

 

_____

Edmond Niculușcă

Edmond Niculușcă

– În materialul România TV: Mircea Băsescu, MANEVRĂ ULUITOARE pentru a obţine clemenţa judecătorilor, titlul nu reflectă conținutul, iar acest fapt duce la încălcarea articolului 5 din Codul Deontologic Unic, prin titlul acestei știri fiind afectată corectitudinea informației și, de fapt, distorsionată știrea în întregul ei; informațiile din cuprinsul știrii sunt foarte grave și nu sunt susținute de probe, lucru care contravine tot cu articolul 5, fiind o abatere profesională gravă; în locul surselor se folosește expresia „există voci care afirmă că…”. Se poate considera că întreaga știre este construită pe o serie de informații neverificate temeinic, lucru care duce și la încălcarea articolului 6 din Cod care menționează necesitatea verificării temeinice a informațiilor înainte de publicare.

Maria Grapini: Conservatorii trebuie să fie o balanţă între stânga şi dreapta (Antena 3): a) Această știre nu este relevantă pentru publicul larg. Știrea ne precizează doar punctul de vedere al unui singur membru al Partidului Conservator, nu există păreri ale liderilor altor partide, deși știrea este construită pe ideea că PC ar trebui să fie o balanță a scenei politice românești, dar nici părerea sau analiza vreunui specialist în studiul sistemului politic actual. Totodată, afirmația Mariei Grapini nu poate fi afirmația tuturor liderilor partidului, așa cum generalizează în deschiderea știrilor prezentatoarea de la Antena 3. b) Această știre este construită pe opinia unui singur membru în PC și nu nu are valoare de informație. Afirmația Mariei Grapini nu afectează nici scena politică, nici interesele economice, politice, sociale, culturale. Este simplă opinie, care așadar, nu poate fi transformată în știre. c) Știrea poate fi considerată și o reclamă mascată pentru Partidul Conservator. Fondatorul trustului INTACT (din care face parte și Antena 3) este Dan Voiculescu, președintele de onoare al Partidului Conservator, iar acționar al INTACT Group este Camelia Voiculescu, una dintre fiicele lui Dan Voiculescu.

– Materialul: Kovesi recunoaşte că a făcut presiuni în dosarul “Telepatia”:  1) numele dosarului este inexact; de fapt dosarul a fost numit „dosarul ICA”, iar denumirea de „telepatia” este denumirea peiorativă dată de Dan Voiculescu pentru a ridiculiza rechizitoriul în urma căruia a fost condamnat la închisoare. Antena 3 are o serie întreagă de știri grupate pe site în domeniul: Dosarul Telepatia. 2) L.C.Kovesi nu vorbește despre presiuni pe care le-ar fi exercitat, cum spune materialul, ci despre faptul că avocații lui Dan Voiculescu au tergiversat judecarea dosarului ICA și au exercitat o serie de „presiuni indirecte” – titlul nu corespunde cu declarațiile L.C.Kovesi. Adevărul declarațiilor este distorsionat.

 

 

_________

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG in Romania (www.fondong.fdsc.ro) și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015). Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org. Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *