UPDATE: Această sesizare a fost transmisă și Comisiei de Etică din cadrul TVR.

ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei vă solicită să examinați calitatea unui material jurnalistic realizat de TVR, pe care îl considerăm părtinitor.

Vă semnalăm că acest material, realizat de TVR cu privire la exploatarea minieră de la Roșia Montană, este documentat neprofesionist. Materialul este mai degrabă o pledoarie pentru începerea exploatării miniere, decât o informare echidistantă a situației de la Roșia Montană.

Știrea, prezentată de jurnalistul Adrian Rozenberg, cuprinde numai argumente în favoarea începerii exploatării miniere de la Roșia Montană, nu face referire la pozițiile celor care se opun proiectului și folosește o serie de informații false (stația de epurare depinde de redeschiderea minei, un inginer minier responsabil cu ecologizarea minelor este prezentat drept un fost șef de exploatare).

Potrivit materialului aflăm că: „Dacă mina ar fi redeschisă conform standardelor Uniunii Europene, o stație de de epurare ar capta și curăța aceste ape”. Argumentul este invalid, întrucât stația de epurare a apelor, care este atât de necesară stopării poluării de la Roșia Montană, nu depinde de deschiderea minelor. Cu alte cuvinte, se pledează pentru redeschiderea minei „conform standardelor Uniunii Europene”, sugerându-se că numai astfel vor putea fi curățate apele.

În material se spune că „vechea mină are acum trei angajați, iar șeful exploatării este ghid turistic”. Imaginile îl prezintă pe inginerul minier Valentin Rus, care, în realitate, nu este „șeful exploatării”, ci este angajat al Ministerului Economiei și Comerțului și se ocupă de ecologizarea perimetrului afectat de exploatările miniere. Mai mult, inginerul minier Valentin Rus este ghid voluntar în galerii, potrivit informațiilor oferite de acesta pentru ActiveWatch.

Materialul prezintă numai poziția purtătorului de cuvânt al companiei RMGC, Cătălin Hosu. Această companie este principala interesată de exploatările miniere de la Roșia Montană. O voce din off spune că „tehnologiile moderne promit să fie mai blânde cu natura”, iar această afirmație este susținută tot de reprezentatul RMGC. Materialul este părtinitor și susține intențiile acestei companii, fără a prezenta nici o altă poziție.

În plus, din informațiile noastre, jurnalistul Adrian Rozenberg, prezentatorul materialului, este soțul Renatei Roca-Rozenberg, managing partner la PR&More, companie care are RMGC în portofoliul de clienți. Acest detaliu îl plasează pe jurnalist într-un imoral conflict de interese cu subiectul relatat.

Articolul are 4 comentarii

  1. Pingback: Manipularea Gold Corporation prin presa – cazul TVR | Lupta pentru Roşia Montană

  2. Pingback: Roșia Montană: Es geht um mehr als nur Gold |

  3. Pingback: Etica publică și stupizenia « Back to the basix

  4. Pingback: Colonia România | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *