Includem la sfârșitul acestui articol o actualizare a unui caz prezentat în Raportul FreeEx 2012 – Libertatea Presei în România.

În iulie 2012, jurnalistul Ovidiu Pauliuc, de la Ziarul de Bacău (publicație deținută din 2007 de Liviu Cenușă, vărul primarului băcăuan Romeo Stavarache – PNL), a fost dat afară fără o explicație oficială, după ce i s-a reproșat verbal de către conducerea ziarului că a publicat pe blog și pe Facebook nemulțumirile sale legate de neplata salariilor[1]. În luna septembrie, redactorul șef al ziarului, jurnalistul Răzvan Bibire, a primit o decizie de concediere pe motiv de restructurare a postului. A refuzat să o semneze și a plecat în concediu de odihnă. Între timp, a primit decizia prin poștă, dar, cum nu era acasă, decizia s-a întors la redacție. Câteva zile mai târziu, a fost anunțat telefonic că i-a expirat preavizul. După alte câteva zile, a primit o hârtie prin care era chemat să discute faptul că nu a venit la muncă după ce i-a expirat concediul[2]. Jurnalistul s-a dus la redacție împreună cu avocatul său, în ziua stabilită să discute cu conducerea, dar nu a găsit pe nimeni. Între timp, la Ziarul de Bacău a fost angajat un nou redactor-șef. La scurt timp după aceea, jurnalistele Mădălina Rotaru și Laura Huiban au demisionat.

În ultimii ani, mai mulți angajați ai Ziarului de Bacău au decis să părăsească redacția, unii – sătui să lucreze fără să-și ia banii, alții – pentru că atmosfera din redacție „nu mai putea duce decât spre blazare, deprofesionalizare”, potrivit declarațiilor celor contactați de FreeEx. Printre nemulțumirile majore semnalate de jurnaliștii de la Ziarul de Bacău intervievați se numără: imixtiunile patronatului („Politica editorială era trasată de Liviu Cenușă. Care a devenit tot mai agresiv” – a declarat un jurnalist), înlocuirea contractelor de muncă cu contracte pe drepturi de autor (în 2010), concedieri, tăieri și întârzieri ale plăților salariale, decizii repetate ale conducerii de a înceta temporar apariția ziarului – fără a furniza o explicație oficială către cititori și ziariști etc.

„Alungarea” jurnaliștilor de la Ziarul de Bacău a fost începută de fostul patron al publicației, Constantin Șoșu, care, potrivit jurnaliștilor, a făcut și el presiuni în redacție, în 2006, pentru a bloca publicarea unui articol care demonstra incompatibilitatea viceprimarului Bacăului de la acea vreme, Constantin Scripăț (pe atunci, membru PNL). Jurnalista Mirela Romaneț, pe atunci angajată a ziarului, a descoperit că acesta era și administrator la două companii private, ceea ce îl punea în situația de conflict de interese. Constantin Șoșu dorea blocarea anchetei pe această temă deoarece voia să folosească tăcerea jurnaliștilor în schimbul bunăvoinței politicienilor, întrucât avea un contract de salubritate cu municipalitatea[3], aflată și atunci sub administrația Stavarache (PNL). Atunci, în septembrie 2006, Mirela Romaneț, autoarea articolului, redactorul șef Eduard Adam și directorul Nicoleta Bichescu și-au dat demisiile de onoare de la Ziarul de Bacău, după ce au decis să publice articolul, împotriva comenzii patronale. La scurt timp, primarul Romeo Stavarache a trimis un comunicat în care a negat că ar fi făcut presiuni asupra patronului ziarului[4].

Concurența despre care jurnaliștii au declarat pentru FreeEx că „nu reprezintă o alternativă” în Bacău este ziarul Deșteptarea, care s-a aflat în posesia lui Dumitru Sechelariu (decedat în februarie 2013), fostul primar (PSD) al orașului, cunoscut pentru intervențiile sale menite să intimideze și să limiteze libertatea de exprimare a propriilor angajați.

UPDATE:

Florin Popescu, actualul director al Ziarului de Bacău (ZDB), a declarat pentru FreeEx că jurnalistul Răzvan Bibire nu a primit nici o decizie de concediere, ci a plecat în concediu și nu s-a mai întors, iar ulterior și-a dat demisia, în luna decembrie. De asemenea, Florin Popescu a susținut că demisia lui Răzvan Bibire nu a fost determinată de motive de conștiință sau de conflicte cu patronul, ci de faptul că dl Popescu ar fi impus „încetarea concurenței neloiale în redacție”, motivând că Răzvan Bibire folosea platforma Ziarului de Bacău pentru a va promova alte site-uri și bloguri (proprii sau ale unor apropiați).

În replică, Răzvan Bibire a precizat că a primit decizia de concediere în prezența mai multor colegi din redacție, dar a refuzat să o semneze, și că, în cele din urmă, nu a demisionat „de bună voie, așa cum insinuează Florin Popescu”. „După cum am mai explicat, am fost nevoit să-mi dau demisia pentru că m-am săturat să fiu hărțuit atât pe cale juridică – prin scrisorile trimise de conducerea ziarului – cât și prin intermediul blogului lui Florin Popescu, în care eram atacat frecvent. […] Ce vreau să subliniez este că, oricum i-ar spune cei din conducerea ziarului și oricum ar încerca să motiveze, tot concediere a fost ceea ce mi s-a întâmplat. Alternativa la demisia pe care mi-am dat-o în cele din urmă era să mă întorc în redacție și să lucrez pe 500 de lei pe lună, cum aveam contractul”, a declarat Răzvan Bibire, pentru FreeEx.

 



[1] „Patronul și ziarul, baba și mitraliera”, Ovidiu Pauliuc, www.Pauliuc.net, 28 septembrie 2012.

[2] „Surprize, surprize: după ce m-au dat afară de la ziar, sunt invitat să explic de ce nu mai vin la muncă”, Răzvan Bibire, Contrasens.com, 13 noiembrie 2012.

 [3] La acel moment, administratorul ziarului era Vasile Dumitraș, totodată director la firma de colectare-reciclare deșeuri a aceluiași patron.

 [4] Caz semnalat în Raportul FreeEx 2006 – Libertatea Presei în România, ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei, ActiveWatch.ro, publicat în mai 2007.

 

Articolul are un comentariu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *